SOR Libchavy - Výrobce a prodejce autobusů pro městskou, meziměstskou a turistickou dopravu. - SOR EBN 10,5

Elektrobusy

Městský elektrobus SOR EBN 10,5

SOR EBN 10,5

Detaily

Městský nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 10,5 je dvounápravový třídveřový nebo dvoudveřový elektrobus délky 10 370 mm, určený pro hromadnou přepravu osob na kratší vzdálenosti v městském provozu. Karoserie elektrobusu vychází z městského autobusu SOR BN 12, zkrácen byl zadní převis, nízkopodlažní část zůstala bez změny. Obsaditelnost u dvoudveřového provedeni je 72 osbo, z toho 28 míst k sezení, s dalšími 2 sklopnými sedadly. Obsaditelnost u třídveřového provedeni je 85 osob, z toho 19 míst k sezení, s dalšími 6 sklopnými sedadly.
Pro pohon elektrobusu byl vyvinut zcela nový šestipólový elektromotor TAM 1049 Pragoimex o jmenovitém výkonu 120 kW. Elektromotor je chlazený vodou, což má následující výhody:

  • hmotnost necelých 400 kg - ve srovnání se vzduchem chlazenými motory velice nízká
  • motor je bez chladícího ventilátoru - tím dosahuje lepší účinnosti, nižší hlučnosti
  • nepřehřívají se ložiska motoru
  • motor umožňuje více než dvojnásobnou přetížítelnost
Spolu s elektromotorem je vodou chlazený i trakční měnič, čímž je dosaženo další redukce hmotnosti, menič je velmi kompaktní pro zástavbu. Odpadní teplo je navíc možné využít pro vytápění interiéru. Samozřejmostí celého pohonu je rekuperace.
Zdrojem stlačeného vzduchu je rotační lamelový kompresor se sušičem vzduchu i odlučovače oleje.
Trakční baterie je složena ze 180 článků, 300 Ah. Každý článek je sledován samostatně z hlediska přebíjení, podbíjení i teploty. Celý box je v případě zvýšené teploty chlazen. Naopak - pro extrémní mrazy je možno na přání vybavit bateriový box ohřevem, při noční odstávce vozidla mimo garáž je baterie temperována na teplotu okolo 0°C - vozidlo musí být připojeno k napájecímu stojanu. Trakční baterii doporučujeme vybíjet maximálně z 80% kapacity. Za těchto podmínek je dojezd elektrobusu - dle obsazenosti a náročnosti provozu - přibližně od 110 do 160 km.
Trakční baterii lze dobít za 8 hodin "pomalým"  nabíjením (32A) - včetně vybalancování článků (nutné 1x denně). Při nabíjení je možné navolit, předehřev interiéru vozu - tak aby byl vytopen při odjezdu. Dále je možné nabíjet baterii "rychlonabíjením" - až 250A - úměrně proudu se zkracuje čas nabíjení až na 1 hodinu.

Dokumenty ke stažení:

Copyright © SOR Libchavy spol. s r. o., všechna práva vyhrazena. SOR Libchavy spol. s r.o. je součástí holdingu EP INDUSTRIES EP Industries