Aktuálně ze SORu

 30.12.2021

Libchavy, 30.12. 2021

TISKOVÁ ZPRÁVA

Společnost SOR Libchavy dokončila dodávku 80 autobusů do Nitry

Městská hromadná doprava ve slovenské Nitře projde velkou změnou. Od 1. 1. 2022 dochází ke změně provozovatele místní MHD, přičemž v souvislosti s podmínkami výběrového řízení byly pro provoz pořízeny i zcela nové autobusy. Dodávku celkem 80 nových autobusů v různých provedeních zajistil pro společnost  Transdev český výrobce autobusů SOR Libchavy. 

Nitra je krajským městem na jihu Slovensku, v němž dnes trvale žije okolo 76 000 obyvatel. Město, jehož typické panorama tvoří sedm pahorků, které město obklopují, má síť městské dopravy postavenou výhradně na autobusové dopravě, která obsluhuje celkem 28 linek. V závěru loňského roku se vítězem výběrového řízení na zajišťování dopravní obslužnosti stala společnost Transdev, s níž pak byla v květnu roku 2021 uzavřena desetiletá smlouva. Nový dopravce stál před rozhodnutím, jaká vozidla pro obsluhu nitranské MHD pořídí. Volba nakonec padla na produkty společnosti SOR Libchavy, které bylo svěřeno dodání všech 80 nových autobusů.

Z uvedeného počtu osmi desítek vozidel má nejmenší početní zastoupení typ SOR BN 9,5, kterých bylo dodáno celkem 11. Částečně nízkopodlažní vozy o délce 9,5 m jsou v provedení pro Nitru řešeny jako třídveřové, přičemž první a poslední dveře jsou pouze jednokřídlé. Autobusy, jež jsou evergreenem nabídky SORu, jsou určeny pro obsluhu linek s nižší přepravní kapacitou.

Dalších 16 autobusů je reprezentantem typu SOR NB 12 CITY, které doplňuje 15 vozů SOR NB 18 CITY v kloubovém provedení. Autobusy standardní (12m) délky jsou v čtyřdveřové konfiguraci, zatímco 18m vozy mají pětidveřovou karoserii. Oba typy jsou určeny primárně pro nasazení na linkách s větší výměnou cestujících, kdy dveře navíc mají pomoci k urychlení nástupu a výstupu pasažérů. S autobusy typu NB 12 i 18 se již mohli cestující v Nitře potkat dříve (využíval je i dosavadní dopravce), a právě pozitivní zkušenosti s provozem vozů s větším počtem dveří na vybraných linkách vedly k rozhodnutí pořídit i část nových autobusů v této konfiguraci.

Zbylých 38 nově dodaných vozidel je reprezentantem typové řady NS, přičemž 20 vozů je ve 12m třídveřové verzi (SOR NS 12) a 18 v kloubové čtyřdveřové variantě (SOR NS 18). Tyto nové autobusy budou vlajkovou lodí nitranské MHD. Vynikají prostorným interiérem s velkým počtem bezbariérově přístupných míst a designem inspirovaným vozidly určenými pro tzv. BRT/BHNS systémy (což jsou systémy autobusové dopravy, které mají nabídnout cestujícím vyšší komfort cestování a cestujícím nabízet přívětivý design inspirovaný kolejovými vozidly; populární jsou zejména ve frankofonních zemích). Zejména autobusy SOR NS 18 jsou novinkou nejen v rámci Nitry – Transdev totiž obdržel vůbec první vyrobené sériové vozy tohoto modelu. Obecně pak jde o první vozy řady NS 18 ve flotile Transdevu.

Všechny autobusy byly dodány v novém jednotném městském laku, který je tvořený  světle modrou metalízou. Doplňkovou barvou je pak černá. Všechny autobusy jsou vybaveny dieselovým pohonem, přičemž motory plní emisní normu EURO VI step D. Přenos výkonu na kola zajišťuje automatická převodovka z produkce ZF. Pasažéři jistě ocení klimatizaci salónu cestujících, pohodlná sedadla s textilním čalouněním (s barevným rozlišením míst určených pro osoby se sníženou pohyblivostí), anebo USB nabíjecí porty pro dobíjení drobné elektroniky. „Jsme nesmírně rádi, že jsme mohli našemu významnému zákazníkovi, společnosti Transdev, předat 80 nových autobusů. Pro Nitru půjde z hlediska komfortu a kvality výbavy o skutečnou revoluci v MHD,“ uvedl za společnost SOR Libchavy Ing. Filip Murgaš, PhD., jednatel a obchodní ředitel firmy.

O společnosti SOR Libchavy

Firma byla založena v roce 1991 skupinou devíti společníků, která v roce 1993 vstoupila na trh s prvním novým autobusem délkové kategorie 7,5 m. Dnes je společnost součástí významného průmyslového uskupení skupiny EP Edustries (www.epdustries.cz). Ročně firma vyrobí okolo 600 autobusů, které kromě České republiky a Slovenska exportuje také na další trhy, zejména do Německa, Rumunska a Polska. Její autobusy však nalezneme také v Estonsku, Bulharsku, Srbsku či v Dánsku. Zajímavostí je provoz autobusů značky SOR na Faerských ostrovech. Od roku 2008 nabízí společnost také trolejbusy a od roku 2010 doplnily nabídku rovněž elektrobusy. Největším provozovatelem autobusů značky SOR je Dopravní podnik hlavního města Prahy, v jehož flotile jezdí více než 1 100 autobusů.